SPŠ v Paříži a Londýně

Eiffelova věž nebo Tower Bridge? Tuto volbu jsme řešit nemuseli, neboť jsme se letos v úctyhodném počtu 39 studentů a 3 pedagogů vypravili do obou metropolí, kde se tyto dva architektonické skvosty nacházejí. Ve čtyřech dnech jsme téměř prošlapali podrážky (15 km denně není zrovna málo) a zanechali své stopy v Paříži i Londýně. Na tom, že se zájezd vydařil, měla velké zásluhy i naše paní průvodkyně – 70letá vitální paní, které jsme říkali babča Hanka. Jestli někoho opravdu nebolely nohy a kdo měl energii na rozdávání, byla to právě ona. My jsme samozřejmě nechtěli zůstat pozadu, a tak jsme všichni vzorně nasadili její tempo a stihli jsme toho v několika dnech skutečně hodně.

První dva dny jsme strávili v městě nad Seinou – v Paříži. Díky legendárním módním návrhářům vzhlíží celý svět k tomuto městu, kde se móda tvoří, nakupuje, nosí a kde se prostě módou žije. My jsme ovšem velkým obchodním domům odolali a naši pozornost jsme nasměrovali na památky. Naším prvním cílem se stala katedrála Notre-Dame, která leží v samotném srdci historické Paříže a řadí se k nejnavštěvovanějším památkám (ročně ji navštíví více než 10 milionů lidí). Poté jsme zamířili do starobylých uliček Latinské čtvrti, kde sídlí slavná univerzita Sorbonna, na které v současné době studuje přes 70 000 studentů (možná příležitost do budoucna pro některé z našich studentů). Nenechali jsme si ujít ani okružní plavbu lodí po Seině. Odpoledne jsme odpočívali v Tuilerijských zahradách poblíž Louvru, procházeli se po jedné z nejluxusnějších tříd světa – platany lemovanou a Vítězným obloukem zakončenou Champs Elysées a navštívili bohémskou čtvrť Montmartre s jedinečnou bílou bazilikou Sacré-Coeur, ze které se nám naskytl úžasný výhled na celou Paříž. Další den byl na programu výstup na nejznámější pařížskou dominantu – Eiffelovu věž. Zdolání tohoto 317 metrů vysokého ocelového kolosu patřilo k našim asi nejsilnějším zážitkům. Poslední zastávkou ve Francii bylo letní sídlo krále Slunce Versailles s nádhernými zahradami, kde se, stejně jako my, kdysi procházel král Ludvík XIV. Novou zkušeností pro nás bylo také ubytování v hotelech F1, protože už ve 20 hodin zde požadovali dodržování nočního klidu, takže na hromadnou zábavu po pestrém dnu nedošlo, ale naštěstí jsme byli tak unavení, že jsme ani neprotestovali. A co se týče vyhlášené francouzské kuchyně, tak nikdo z nás neměl odvahu vyzkoušet delikatesy jako žabí stehýnka či šneky v bylinkové marinádě.

Na další dva dny jsme se přesídlili do města u Temže – do Londýna. Východní „vstupní bránou“ do Londýna je Greenwich se svým nultým poledníkem, podle kterého se nastavují hodiny po celém světě. Z hvězdárny je navíc krásný výhled na moderní výstavbu mrakodrapů Canary Wharf a na Millenium Dome přejmenovaný na O2 Arenu. Nasedli jsme na loď a už během plavby jsme mohli obdivovat londýnské zajímavosti na břehu Temže – hrad Tower, most Tower Bridge, divadlo Shakespeare´s Globe, mrakodrapy the Gherkin, the Shard, the Walkie-Talkie, křížník HMS Belfast, the London Eye a další. Po plavbě jsme zavítali do Tate Gallery s moderním uměním, abychom se poté přenesli zase o nějaké to století zpátky a obdivovali druhou největší katedrálu na světě – St Paul´s Cathedral. U slovíčka „nej“ zůstaneme, protože katedrála se nachází ve čtvrti City, která je zároveň největším finančním centrem Evropy a kde se nachází většina nových mrakodrapů, které vytváří zajímavý kontrast s historickým okolím. Jelikož nám už pořádně vyhládlo, tak jsme se nadšeně postavili do fronty na tradiční anglické Fish and Chips. Večer nás autobus rozvezl na ubytování do anglických rodin a ráno nás čekal poslední den v centru Londýna s prohlídkou Westminster Abbey, Houses of Parliament, Buckingham Palace, ale největším zážitkem byly stejně veverky a různé druhy kachen v St James Park a holubí útoky, kterým jsme museli čelit na Trafalgar Square. Odpoledne jsme zakončili nákupní horečkou na Oxford Street, ale našly se i výjimky, jejichž kroky směřovaly na stadion Arsenalu, do Britského muzea či Národní galerie.

Co říct na závěr? Tak hlavně všem zúčastněným patří velká pochvala! Za těch 6 dnů jsme vytvořili tým, který fungoval, vycházel a komunikoval spolu a vrátil se živý a zdravý, plný zážitků a nových zkušeností.